دوشنبه ٠٦ بهمن ١٣٩٩

سال 1399 "سال جهش تولید"   

صفحه اصلیIپرسشهای متداولIنقشه سایتIتماس با ماIپست الکترونیکIEN

نهضت مهارت افزایی با شعار هر جوان یک مهارت

عناوین مهم
پیوندها
 
 
 
 

 

 

 



رسیدگی به شکایات

 ثبت شکایت

 رسیدگی به شکایت

پرتال پرسنلی
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
اخبار
اخبار > اعتبار گواهی‌نامه‌ مهارتی در 70 کشور/ لزوم بازنگری در نظام آموزش و مهارت بر مبنای آینده‌پژوهی


  چاپ        ارسال به دوست

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان: : :

اعتبار گواهی‌نامه‌ مهارتی در 70 کشور/ لزوم بازنگری در نظام آموزش و مهارت بر مبنای آینده‌پژوهی

 معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر ضرورت بازنگری در نظام آموزشی و مهارتی بر مبنای آینده‌پژوهی تاکید کرد و گفت: تا سال 1402 متاثر از موج چهارم انقلاب صنعتی با رویش 133 میلیون شغل جدید روبرو خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان به نقل از ایسنا؛ علی اوسط هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان با اشاره به پدیده مدرک‌گرایی در دانشگاه‌های کشورمان بر لزوم توجه به مهارت به عنوان یک نیاز ضروری بازار کار تاکید و اظهار کرد: اگر به جای مدرک‌گرایی در همه این سال‌ها بر روی ارزش مهارت و گواهینامه مهارتی، کار فرهنگی می‌شد جامعه ایران امروز و بازار کار آن، اینک با معضل فقر مهارتی و عدم دسترسی به نیروی کار ماهر مواجه نبود.

وی دستیابی به نیروی کار ماهر را از مشکلات جدی بازار کار ایران ارزیابی کرد و با اشاره به فقدان مهارت‌آموزی در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خاطرنشان کرد: عمده فارغ‌التحیل دانشگاهی که به مراکز فنی و حرفه‌ای ما مراجعه می‌کند با بدیهی‌ترین اصول فنی و مهارتی بیگانه‌اند و از همین رو است که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی از جذب آنها سرباز می‌زنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحول و بازنگری در نظام آموزشی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر نام برد و افزود: برای تحقق این مهم نیازمند یک برنامه میان‌مدت و درازمدت هستیم. اگر هدف‌گذاری‌ها و اهداف ما مبتنی بر یک برنامه میان‌مدت و درازمدت در این بخش نباشد چه بسا در آینده نزدیک، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان ما که امروز در جست‌وجوی تحصیل‌اند بعد از اتمام تحصیل و ورود به بازار کار، ناگزیر به ورود به مشاغلی خواهند بود که هیچکدام از اصول نظری و عملی آن را در دوران تحصیل خود تجربه نکرده‌اند.

وی از آنچه رویش مشاغل در سال‌های پیش رو می‌خواند به عنوان یک واقعیت نامید و گفت: ما در این حوزه نیازمند آینده‌پژوهی هستیم و از این رو، باید آینده پژوهی مبنای بازنگری در نظام آموزشی و مهارتی ما از دوره ابتدایی تا آموزش عالی قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از توجه به این مهم در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خبر داد و تصریح کرد: ما در این حوزه یک قانون مصوب مجلس داریم که بر اساس آن هشت مقطع مهارتی طراحی و پیش‌بینی کردیم.

وی بر ضرورت ایجاد یک ارتباط منطقی بین نظام آموزش‌های رسمی و غیررسمی تاکید و اظهار کرد: قانونگذار این هشت سطح مهارتی را که منطبق با سطوح مهارتی در کشورهای توسعه‌یافته است، در قوانین کشور تعبیه کرده و از همین رو باید نظام مهارتی در کشور به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

آشفتگی در نظام مهارتی

اوسط هاشمی با اذعان به اینکه در کشور ما در حوزه تقنینی در این بخش مشکلی نداریم و سطوح مهارتی در قوانین مورد تاکید و توجه قرار گرفته اضافه کرد: مشکل عمده کشور ما در حوزه زیرساختی و ساختار آموزشی است و لذا ما نیازمند بازتعریف ساختار آموزشی در این بخش هستیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با چرایی نبود این ساختارها در مراکز آموزش عالی و و آثار ناشی از فقدان یک هماهنگی و هارمونی موثر بین رویکردهای علمی و مهارتی اظهار کرد: متاسفانه به دلایل مختلفی ما با یک آشفتگی در نظام مهارتی روبرو هستیم و سامالن‌دهی در این بخش نیازمند یک عزم جدی ملی است.

وی با اذعان به اینکه توسعه نیازمند تربیت انسان‌های توانمند است خاطرنشان کرد: بدیهی است که این توانمندی، محدود به دانش و دانشگاه نیست. دانش و دانشگاه چنانکه به منتج به تربیت انسان توانمند شود می‌تواند پشتوانه توسعه ملی باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ما نیازمند یک قانون مهارتی مترقی هستیم گفت: این قانون می‌تواند بر آن آشفتگی در نظام مهارتی فائق آید.

وی بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی تاکید و اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، قریب 80 درصد نهادها و سازمان‌هایی که تولیت تربیت نیروی ماهر و یا نقش اساسی و مهارتی دارند، غیردولتی هستند و در این ساز و کار، دانشگاه در حقیقت مسوول تولید و ترویج دانش است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه ما در فنی و حرفه‌ای به مهارت جامعه‌محور و نه دولت‌محور می‌اندیشیم ادامه داد: واقعیت این است که استعدادهای اصلی حوزه‌های مرتبط با مهارت عمدتا در مراکز صنعتی و کارگاهی هستند.

وی بر ضرورت تغییر نگاه‌ها به حوزه مهارت تاکید و تصریح کرد: متاسفانه اهل مهارت در کشور ما از آن جایگاه رفیع و بلندی که باید، برخوردار نیستند و لذا باید در این حوزه به فرهنگ‌سازی بپردازیم و رسانه‌ها می‌توانند نقش بی‌بدیلی در این بخش داشته باشند.

سازمان فنی و حرفه‌ای در پی تربیت نیرویی‌ست که بازار کار در جست‌وجوی آن است

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای به تربیت نیرویی می‌اندیشد که بازار کار واقعی در جست‌وجوی آن است ادامه داد: ما در پی تربیت و آموزش نیرویی هستیم که بازار نیازمند آن است ادامه داد: ما در پی تربیت و آموزش نیرویی هستیم که بازار نیازمند آن است؛ بازاری که خود متاثر از سیر سریع تکنولوژی، تحت تاثیر قرار گرفته و به سرعت تغییر می‌کند.

این مقام ارشد اجرایی به افق‌های پیش روی دنیای توسعه پرداخت و با اشاره به سرعت بالای تحولات در بخش های مختلف و از جمله در حوزه تکنولوژی و مهارت گفت: در همین راستا دنیا تا سال 2022 با رویش 10ها میلیون مشاغل جدید روبرو خواهد شد به عبارتی ما متاثر از چهارمین موج از انقلاب صنعتی، تا پایان سال 1402 حداقل با رویش 133 میلیون شغل جدید روبرو خواهیم بود و بدیهی است که این رویش جدید نیازمند زیرساخت‌های خاص خود است و لذا ما نیز برای بهره‌گیری درست از این ظرفیت‌ها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های متناسب با آن هستیم.

لزوم خلق فرصت از ظرفیت رویش‌های شغلی پیش روی جهان صنعتی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر لزوم خلق فرصت از این ظرفیت مهم پیش روی جهان صنعتی تاکید و اضافه کرد: هر کدام از این رویش‌های شغلی، نیازمند زیرساخت خاص خود، تربیت مربی خاص خود،بازتعریف استانداردهای خاص خود، نظام آموزشی و مهارتی متناسب با آن و...است تا کشور ما و یا هر کشور دیگری که نیازمند اشتغال جدید است بتواند از این بستر، دست به خلق فرصت بزند.

اوسط هاشمی، نظام‌بخشی به حوزه مهارتی را مستلزم توجه به چهار رکن دانست و گفت: استاندارد آموزشی، برخورداری از صلاحیت حرفه‌ای، سنجش مهارت و توجه جدی به گواهینامه مهارتی  از ارکان نظام بخشی به حوزه مهارتی هستند.

وی با اشاره به اهمیت گواهینامه مهارتی و لزوم پاسداری و حراست از ارزش و اعتبار آن افزود: گواهینامه مهارتی و توجه به ارزش آن از خطوط قرمز سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است و معتقدیم که نباید اجازه دهیم که بلایی که بر سر مدرک دانشگاهی آمد بر سر گواهینامه مهارتی  نیز بیاید.

اعتبار گواهینامه مهارتی در 70 کشور دنیا

وی بر لزوم برجسته‌سازی گواهینامه مهارتی تاکید و تصریح کرد: گواهینامه مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای از اعتبار جهانی برخوردار است و در بازارهای جهانی دارای ارزش است.

معاون وزیر از اعتبار گواهینامه مهارتی در بیش از 70 کشور دنیا خبر داد و خاطرنشان کرد: این گواهینامه مهارتی در همه کشورهای دنیا که استانداردهای "ایسکو" را پذیرفته‌اند دارای ارزش و اعتبار است.

وی با بیان اینکه گواهینامه های مهارتی دیگر سازمان ها و وزارتخانه های کشورمان فاقد این اعتبار هستند افزود: اعتبار این گواهینامه‌ها عمدتا تنها محدود به داخل کشور است اما گواهینامه مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای از اعتبار جهانی برخوردار است.

وی از شرکت سالانه افزون بر یک میلیون و 600 هزار نفر در دوره‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خبر داد و افزود: البته همه این افراد گواهینامه مهارتی را دریافت نمی‌کنند. ضمن اینکه امکان شرکت در آزمون مهارتی نیز فراهم شده و آن دسته از افرادی که دارای مهارتی خاص هستند و در دوره های ما شرکت نکردند می توانند با شرکت در آزمون، گواهینامه مهارتی دریافت و از مزایای آن بهره مند شوند.

45 دپارتمان تخصصی جدید در کشور ایجاد می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دپارتمان‌ها گفت: ما در همه 40 رسال اخیر 17 دپارتمان در کل کشور داشتیم که این دپارتمان‌ها نقش اصلی را در تربیت مربیان داشتند.

وی از تلاش برای تمرکززدایی در دوره مدیریت خود بر سازمان فنی و حرفه ای کشور خبر داد و اظهار کرد: ما گذشته از تمرکززدایی از دپارتمان‌ها که عمدتا در کرج بودند، به ایجاد دپارتمان‌های تخصصی جدید پرداختیم به طور مثال دپارتمان بندری را برای اولین بار در کشور ایجاد کردیم متاسفانه با وجود برخورداری هفت استان ساحلی کشور از هشت هزار کیلومتر ساحل ما فاقد دپارتمان در بخش دریایی و بندری بودیم. همچنین دپارتمان صیادی را برای اولین بار گیلان یا دپارتمان ملی عشایری را در لرستان ، دپارتمان بورس و دپارتمان بوم‌گردی را در کردستان و ...ایجاد کردیم.

اوسط هاشمی به تمجید از همراهی استانداران در شکل گیری دپارتمان های جدید پرداخت و گفت: با این همراهی‌ها خوشبختانه ما علاوه بر 17 دپارتمان قبلی، بیش از 45 دپارتمان تخصصی جدید را در کشور نهایی کردیم


١٢:٥٥ - پنج شنبه ١٨ دی ١٣٩٩    /    شماره : ١٥٨٤    /    تعداد نمایش : ٢٢







اطلاعیه های مهم
 ٠٩:٤٦ - چهارشنبه ٢٤ دی ١٣٩٩ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٤:٢٦ - يکشنبه ٢٢ دی ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٤:٢٢ - يکشنبه ٢٢ دی ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٢:٠٣ - شنبه ٢ شهريور ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٢:٠٣ - شنبه ٢ شهريور ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٢:٠٠ - يکشنبه ٣٠ تير ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:٢٢ - پنج شنبه ٢٦ ارديبهشت ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٤:١٦ - چهارشنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>

تصویر روز


ثبت نام الکترونیکی آزمون ادواری
advari.irantvto.ir
نظرسنجی
کیفیت آموزشهای مهارتی در سطح استان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

جستجو
جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
اوقات شرعی
بازديدکنندگان اين صفحه: 740325 | بازديدکنندگان امروز: 126 | کل بازديدکنندگان: 4070714 | بازديدکنندگان آنلاین: 1 | زمان بارگزاري صفحه: 0/2656 ثانيه